www.kanoverenigingsloterplas.amsterdam

Buienradar

Lekkere plekken om te eten na het kanovaren..

Onze buren

Blauwalg: Geen alg maar een bacterie:

Deze info komt van:

"Blauwalgen zijn bacteriën die zich gedragen als algen. Het worden cyanobacteriën genoemd vanwege de blauwgroene cyaanpigmenten die er in voorkomen, maar blauwalgen kunnen ook wel een roodbruine kleur hebben. De cyanobacteriën komen normaal in zoet, brak en zout water voor en vormen een biomassa onder invloed van licht, kooldioxide en voedingsstoffen in het water. Veel soorten blauwalgen maken stofjes aan die voor mens en dier giftig zijn. Het gif zit in de cel van de bacterie, de gifstoffen worden niet aan het water afgestaan."
Wat gebeurt er als je toch in water met blauwalg zwemt?
"De gifstoffen in blauwalgen veroorzaken in de meeste gevallen huid- en oogirritaties, koorts, maag- en darmklachten zoals diarree, overgeven, hoofdpijn, en zwelling van lippen en oogleden. Dat kan vijf dagen duren, de klachten verdwijnen meestal vanzelf. De gifstoffen krijg je binnen door de mond. Kinderen krijgen bij het zwemmen vaak wat meer water binnen, en ze zijn gevoeliger voor de stoffen. We weten overigens niet zo goed wat de incidentie is, hoe vaak mensen in Nederland ziek worden van blauwalg. Het kan zijn dat mensen het zelf ook niet weten. Als ze ziek zijn door darmproblemen wijten ze dat misschien eerder aan de barbecue dan aan een dagje zwemmen."

Kanoën en Blauwalg.

In blauwalg tijden geldt het devies 'Ik kano om droog te blijven' helemaal.  Een ervaren kanoër gaat er niet van uit dat deze zomaar gaat zwemmen, dus blijf vooral lekker doorvaren.
Wél: Na het watersporten is een goede douche nu extra belangrijk om de huid goed schoon te spoelen.

Lees de artikelen (links vindt je hiernaast) eens door over blauwalg.

Artikel uit het Parool
Blauwalg in het water, wanneer kunnen we weer zwemmen?

DOOR: CORRIE GERRITSMA 30 JULI 2018, 15:49 (Bron: Het Parool)
Volgens Jasper Stroom van Waternet hangt dat onder andere van het weer en de locatie af. "Op een plek waar de blauwalg kan wegspoelen, is het water eerder schoon. Maar bij de Sloterplas bijvoorbeeld is dat lastig, daar kan het niet uitspoelen. De afgelopen vijf jaar was er weinig blauwalg in de Sloterplas, maar als ze er eenmaal zijn, zijn ze hardnekkig leert de ervaring."

Bij de Amstel kan het wegspoelen van blauwalg makkelijker, maar daarvoor is volgens de ecoloog eerst veel regen nodig. "Pas als er zo veel regen valt dat de polders weer water gaan afvoeren, stroomt ook het water in bijvoorbeeld de Amstel weer goed door."

Flinke storm
Blauwalg gedijt goed bij temperaturen tussen de 20 en 30 graden. De kans dat de watertemperatuur al in augustus daalt, acht Stroom klein, maar in september kan de daling snel gaan. "In september worden de dagen korter en is het ook bij warm weer moelijker het water warm te houden."

Om blauwalg te verdrijven zou een flinke storm nog het beste zijn. "Wind kan zeker helpen. Blauwalg zijn vaak iets lichter dan water en kunnen in stilstaand water komen bovendrijven. Als het flink waait, vermengt de blauwalg ook met het diepere water en is de concentratie lager."

De wrange conclusie: willen we weer in water zonder blauwalg kunnen zwemmen, dan is eerst een periode van wind en regen nodig.